
- To wydarzenie minęło.
Warsztaty śpiewu tradycyjnego – Pieśni Weselne
26.02.16 / 17:00–28.02.16 / 18:00
230zł
Muzeum Etnograficzne w Krakowie oraz Stowarzyszenie To.pole serdecznie zaprasza na kolejne warsztaty śpiewu, które tym razem są przeznaczone tylko dla kobiet.
Warsztaty są dedykowane pracy nad techniką śpiewu tzw. otwartym głosem, charakterystyczną dla kultur tradycyjnych /wspólnot wiejskich.
W programie zajęć znajdzie się praca nad emisją głosu, ekspresją głosowo – muzyczną, koordynacją fizyczno – oddechową, tembralnością i całą grupą zjawisk, związanych z formowaniem i artykulacją dźwięku, intonacją, energetyką, współbrzmieniem w grupie śpiewaczej. Dużo uwagi poświęcimy kształtowaniu prawidłowych i pożytecznych nawyków emisyjnych, ważnych nie tylko w śpiewie, ale także w codziennym posługiwaniu się aparatem mowy.
Zajęcia są nie tylko procesem opanowywania konkretnego repertuaru pieśniowego, ale przede wszystkim pracą nad stylem wokalnym oraz poszerzaniem wiedzy o kompetencjach kulturowych, niezbędnych do zrozumienia specyfiki śpiewu wiejskiego, jego funkcjonalności i zawartości symbolicznej.
Głównym celem zajęć jest przede wszystkim “rozśpiewanie” uczestniczek, przygotowanie do wejścia w specyfikę śpiewu tradycyjnego oraz zachęta do poznania i zgłębiania walorów swojego głosu.
Spotkanie będzie poświęcone tradycjom obrzędowego śpiewu weselnego z południowo – wschodniej Polski, gdzie do dziś zachowały się archaiczne formy muzyczne i żywa pamięć o obrzędzie weselnym. Pieśni, jakie staną się materiałem do pracy pochodzą z nagrań archiwalnych oraz prowadzonych od kilkunastu lat badań terenowych. Nie zabraknie także pracy nad formami przyśpiewkowymi oraz (w zależności od zaangażowania uczestniczek i możliwości czasowych) liryki miłosnej i ballad.
Będziemy się koncentrować na cechach stylowych (gwara, tembr, rytmika, zagadnienia intonacyjne, wariantowość melodii, ornamentyka) oraz badać i rozwijać doświadczenie wspólnotowości śpiewu.
Oczekiwania wobec uczestników:
Gotowość na uczenie się “ze słuchu” (bez zapisu nutowego) oraz aktywny udział w ćwiczeniach emisyjnych i fizycznych i samodzielną pracę poza planowymi godzinami zajęć. Mile widziany jest też dobry humor, odrobina dystansu do siebie samego i przyjazne nastawienie wobec innych uczestników zajęć.
Zapraszamy osoby o różnym poziomie zaawansowania w pracy nad śpiewem tradycyjnym.
Daty:
piątek: 26 lutego 17.00 – 20.00
sobota: 27 lutego 11-14 – 16 – 19
niedziela:28 lutego 10.00-13.00 i 15.00-18.00
Ilość miejsc: 12
Decyduje kolejność zgłoszeń
Koszt: 230 zł
Zapisy i pytania proszę kierować na adres: stowarzyszenie.to.pole@gma
Prowadząca:
Ewa Grochowska
Muzyk, nauczyciel śpiewu tradycyjnego, badacz tradycji muzycznych wsi polskiej i stylów wokalnych w muzyce tradycyjnej Europy Środkowo – Wschodniej. W latach 2001- 2013 – uczennica wybitnego skrzypka ludowego Jana Gacy z Przystałowic Małych. Związana obecnie m.in. z zespołem „Tęgie Chłopy” (muzyka Kielecczyzny), Kapelą Braci Dziobaków z Woli Destymflandzkiej, zespołem wokalnym Warszawa Wschodnia oraz Forum Muzyki Tradycyjnej. Prowadzi także własny Zespół Śpiewaczy, specjalizujący się w śpiewie obrzędowym.
Jest autorką i realizatorką przedsięwzięć, poświęconych edukacji w zakresie tradycyjnej kultury muzycznej, współpracuje także z wieloma środowiskami w Polsce, których działania koncentrują się wokół muzyki tradycyjnej i kultury ludowej.Opracowała autorską metodę pracy nad śpiewem tradycyjnym. Umiejętności w tym zakresie doskonali od 1999 r. Rozpoczynała pracę pod kierunkiem wybitnych specjalistów (folklorystów i etnomuzykologów – praktyków) z Polski i Europy Środkowo – Wschodniej. Najcenniejsze jednak są dla niej doświadczenia zdobywane podczas nauki u najlepszych „nauczycieli” tego stylu, czyli wiejskich śpiewaczek w Polsce (Małopolska Północna, Mazowsze, Lubelszczyzna, Podlasie) i na Ukrainie (Polesie Równieńskie). W swojej pracy dydaktycznej i praktyce wykonawczej poszukuje także odpowiedzi na pytanie, dlaczego śpiewanie jest tak ważnym, intensywnym i głębokim doświadczeniem indywidualnym i wspólnotowym.
Jest pomysłodawczynią (wspólnie z Krzysztofem Butrynem) programu nauki tradycyjnego stylu gry na instrumentach muzycznych, pt.: „Złoty Talar – nieformalna edukacja muzyczna jako kapitał kulturowy” oraz kilku autorskich projektów, poświęconych nauce, rekonstrukcji i wykonawstwu tradycyjnych pieśni polskich.
Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2006 i 2014 r.
Członkini Polskiego Seminarium Etnomuzykologicznego, Forum Muzyki Tradycyjnej, redaktorka portalu www.akademiakolberga.pl
Audio/video:
https://soundcloud.com/
https://www.youtube.com/
* Foto: Arkadiusz Szałata