
- To wydarzenie minęło.
Noc Muzeów w Ambasadzie Muzyki Tradycyjnej
14.05.16 / 16:00–23:55

Program:
* 16-17:30 – warsztaty śpiewu
* 19 – pieśni serbskie
* 19.45 – improwizacja – kontrabas solo
* 20.30 – pieśni wiosenne (BY/UA/RU)
* 21 – pieśni z Polesia (BY/UA)
* 22 – pieśni piękne (BY/UA/RU)
warsztaty śpiewu (Olga Kozieł)
Zapraszam i chłopaków, i dziewczyny. W programie: rozgrzewka, ćwiczenia oddechowe i głosowe, poznanie technik śpiewu tzw. otwartym głosem, nauka i wspólne śpiewanie pieśni pochodzących z tradycji ustnej oraz nagrań archiwalnych różnych reionów Polski.
obowiązują zapisy: olga.koziel@student.uw.edu
pieśni serbskie (Sekunda Mała)
Duet Sekunda Mała wykonuje dwugłosowe i jednogłosowe pieśni zaczerpnięte z tradycji wokalnych różnych regionów Serbii, w których pojawiają się także wpływy bośniackie i macedońskie. W dwugłosowych pieśniach serbskich zwykle jeden głos prowadzi melodię, a drugi niemal stoi w miejscu, utrzymując towarzyszący melodii burdon. Różnorodny repertuar serbski obfituje w harmonie zaskakujące dla polskiego słuchacza – od kwinty do sekundy małej. To właśnie pojawiające się w niektórych pieśniach dysonanse wyróżniają serbski wielogłos na tle polifonii ukraińskiej i rosyjskiej. W czasie koncertu ciemne, niepokojące brzmienia towarzyszące dawniej obrzędom przeplatać się będą z lżejszymi pieśniami o tematyce miłosnej. Oprócz repertuaru typowego dla obszarów wiejskich usłyszeć będzie można także przykłady miejskiej tradycji śpiewu.
improwizacja – kontrabas solo (Sebastien Beliah)
Pochodzący z Francji muzyk i kompozytor. Członek takich zespołów jak Ensemble Hodos, R.mutt, Umlaut Big Band, The Cocquettes czy Un poco loco. Znany jest głównie jako kontrabasista specjalizujący się w wykonywaniu muzyki współczesnej (jego repertuar obejmuje utwory m.in. Jamesa Tenneya, Philipa Cornera, Larry’ego Polanskiego, Johna Cage’a, Petera Ablingera, Hansa-Joachima Hesposa, Kennetha Gaburo), a także improwizowanej i jazzowej.
pieśni wiosenne
Pieśni wiosennego przesilenia stanowią podstawę archaicznego obrzędu “zaklinającego przyrodę”. Ma on na celu zapewnienie przyjścia wiosny, dobrych siewów, urodzaju, płodności. W koncercie pojawią się także pieśni towarzyszące obrzędowi “pogrzebu strzały” (striela). To korowód ludności wioski (zazwyczaj kobiet, panien i dzieci) wokół jej granic, zapewniający ochronę pól przed suszą i nieurodzajem. Ma także magiczne, miłosne znaczenie.
pieśni z Polesia (Z lasu)
Polesie to kraina geograficzna i historyczna dzisiejszej Białorusi, Ukrainy, częściowo Polski i Rosji. Jest przykładem świata, w którym współczesność współgra z archaicznością, w którym kwitnie życie – rodzą się dzieci, młodzież funkcjonuje w realiach dzisiejszej rzeczywistości, a jednocześnie w tej samej rzeczywistości jest miejsce dla Przodków, dla dusz zmarłych, dla obrzędów i sacrum. Muzyka tradycyjna jest dziś w swym naturalnym, wiejskim środowisku zdegradowana, odrzucona. Stopniowo wymiera wraz z ostatnim pokoleniem jej wykonawców – jesteśmy ostatnimi, którzy jeszcze mogą ją spotkać w żywej postaci, mieć wpływ na jej rewaloryzację i zachowanie. Muzyka Polesia zachwyca nas bogactwem walorów artystycznych i poznawczych, ale też wracamy tam, żeby spotkać się, poprzebywać z naszymi mistrzami – śpiewakami wiejskimi, którzy przez te lata stali się naszymi przyjaciółmi.
pieśni piękne
Koncert tradycyjnych pieśni ukraińskich, rosyjskich, białoruskich o tematyce miłosnej.
Na wszystkie wydarzenia – wstęp wolny, choć miło będzie zobaczyć, że coś nieoczekiwanie wpadło do kapelusza. Wieczór i noc pod kuratelą Olgi Kozieł i przyjaciół.
Źródło: www.facebook.com