Jesienią nakładem niezależnego wydawnictwa Requiem Records ukaże się płyta winylowa z nagraniami Remka Hanaja. Jak zapowiada autor będzie to „tradycyjna muzyka pozaświatowa z różnych regionów”.
Opis ze strony Wydawcy:
To się zdarzyło jakiś czas po narodzinach Teodora, zimą w maju roku 2011. Tak, była wtedy krótka trzydniowa zima majowa. Miałem sen, że dzwonię do Mariana Bujaka, znakomitego skrzypka tradycyjnego z Szydłowca. Nie żył już wtedy od 5 z górą lat. A za życia lubił i umiał tłumaczyć sny. Więc dodzwoniłem się do niego gdziekolwiek był i mówię ~ Halo panie Marianie? Odpowiadają mi drobiny kosmicznego szumu i motoryczny rytm, a po chwili słyszę charakterystyczne Bujakowe pogwizdywanie. I powtarza się, a właściwie jeszcze raz odbywa się, fragment spotkania, które zdarzyło się w 1999, w trakcie którego Bujak gra mi najpiękniejszego swojego mazura, po czym stwierdza: ~ Tak muzyka wygląda. Mazura poznaję po pierwszych dźwiękach, ale brzmi on niby zupełnie inaczej. Gra dalej. On i jakby nie on. I coraz bardziej nie on. Poznaję muzykę Klejnasa, Kędzierskiego, Metów, Jakubowskiego, Bździuchów, a potem nawet śpiewy kurpiowskie, kujawskie. Jednych Bujak słyszał na festiwalach, innych w radiu, niektórych nie mógł słyszeć za życia.
A więc ta płyta to w pewnym sensie studium i punctum bezkształtu polskiej muzyki tradycyjnej. Muzyki, która przychodzi tu w zapustnych maskach. Nagrania terenowe snu, w jakiejś kompresji oczywiście, ściągnięte na jawę. Niebo niby. Pierwsze miksy zrobiłem 3 maja 2011, większość była gotowa tamtego lata, które nastało zaraz po niespodziewanej, ekstraordynaryjnej zimie, resztę kończyłem kiedy sen wracał na jawie, takiej, w czasie której długo nie patrzy się w okno.
01. Start z Mety – 2011/2016
02. Halo Panie Marianie!? – 2011/2015
03. Groove Zygmunta – 2011
04. Makatka kajocka – 2011
05. Mowodia – 2011
06. Bździuchowisko – 2015
07. Puszczański – 2015
08. Tu i teraz – chorał – 2011
09. Drogowy – 2011
10. Pasiklejnas – 2011
11. Jom we łajło – 2015
Remek Hanaj – nagrania terenowe i domowe, hodowla dźwięków, mix, skrzypce, bęben
Tadeusz Sudnik – elektronika (1), mix oraz mastering
oraz
Eugeniusz Rudnik – taśmy (2)
utwór nr 2 był publikowany na płycie Eugeniusz Rudnik „Miniatury”
* * *
Remigiusz Mazur-Hanaj (ur. w 1966 r. w Pile) – muzyk (skrzypce, lira korbowa, bębenek), etnograf, animator kultury, scenarzysta. Członek m.in. zespołów: Księżyc, Wędrowiec, Pies Szczeka oraz duetu z Agatą Harz. Współtwórca warszawskiego Stowarzyszenia “Dom tańca” oraz cyklu Tabor Domu Tańca. Wydawca i redaktor serii płytowej „In crudo”. Juror Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym.
Requiem Records – niezależne polskie wydawnictwo undergroundowe funkcjonujące nieprzerwanie od 1995 r.
Źródło: www.requiem-records.com / www.etno.serpent.pl