Instytut Muzyki i Tańca zaprasza profesjonalnych tancerzy do udziału w warsztatach Tradycyjne tańce polskiej wsi – warsztaty prowadzone przez muzyków i tancerzy z kapeli Janusz Prusinowski Trio oraz tancerzy ludowych z Radomszczyzny.
Od autorów warsztatów:
Ideą warsztatów tańca jest doświadczenie języka komunikacji
tańców wiejskich i różnorakich zjawisk z nimi związanych. Zakładamy, że
język ruchu tanecznego jest wyrazem duchowości – i jako taki chcemy go
poznawać i rozwijać.
Taniec tradycyjny był (jest) zarówno językiem indywidualnej
ekspresji, jak i powszechnie dostępną formą świetnej zabawy. Organiczne
formy muzykalności, zakorzenione we właściwościach mowy, gdzie dźwięki,
rytmy i ruchy ciała są wyrazem tych samych impulsów, będą źródłem doznań
wspólnych dla muzyków i tancerzy. Warsztaty będą też mogły wskazywać na
właściwości relacji pomiędzy tancerzami i muzykami, pomiędzy partnerami
w parze oraz w całej zbiorowości tańczących.
Będziemy również – finalnie – zmierzać do sytuacji, kiedy
umiejętność posługiwania się językiem ruchu wiejskich tańców – mazurka,
oberka, kujawiaka, wiwata, różnych form polki czy też chodzonego –
będzie punktem wyjścia do wspólnej lub indywidualnej improwizacji,
wywołanej transowym wirowaniem, potrzebą świętowania i wzniesienia się
ponad codzienność.
Janusz Prusinowski Trio to uczniowie i kontynuatorzy
wiejskich muzykantów – Jana Lewandowskiego, Kazimierza Meto, Józefa
Zarasia, Piotra i Jana Gaców, Tadeusza Kubiaka i wielu innych – a
zarazem awangardowa formacja o charakterystycznym brzmieniu i własnym
języku improwizacji. Muzykę łączą z tańcem, archaiczność – z
nowoczesnością.
Warsztaty odbędą się w dniach 23-25 maja, w Łucznicy (Pilawa), zgodnie z następującym harmonogramem:
- 23 maja: warsztaty w godz. 15.00-20.00
- 24 maja: sesja poranna warsztatów w godz. 9.00-14.00 oraz popołudniowa w godz. 16.00-21.00
- 25 maja: warsztaty w godz. 9.00-14.00
- W trakcie każdej sesji dwie krótkie 15-minutowe przerwy.
Osoby zainteresowane uczestnictwem w warsztatach prosimy o przesłanie CV na adres mailowy:
taniec@imit.org.pl z dopiskiem
„tańce tradycyjne” w temacie wiadomości do 12 maja 2014. Uwaga! wymagany
jest udział we wszystkich sesjach warsztatowych.
Osoby zakwalifikowane do udziału w warsztatach zostaną o tym poinformowane mailem do 16 maja 2014.
Udział w warsztatach jest bezpłatny. Organizatorzy zapewniają
zakwaterowanie oraz wyżywienie. Uczestnicy we własnym zakresie pokrywają
koszty dojazdu do Pilawy (bezpośredni dojazd pociągiem z Warszawy około
1 godz.)
Poniżej szczegółowy harmonogram warsztatów:
Dzień 1
- Rozgrzewka przy muzyce (skoncentrowana na rozluźnianiu całego ciała, stopy, kolana, biodra, ramiona, kręgosłup).
- Wstęp do tradycyjnych tańców polskich. Podstawy zachowania się w
tańcu, relacje pomiędzy tańczącymi w parze oraz w całej grupie, kontrola
napięcia mięśni oraz ich rozluźnianie, zasady trzymania się w parach,
praca ciała i stóp, dynamika tańca, operowanie balansem i ciężarem
ciała. - Improwizacja taneczna do muzyki tradycyjnej jako współbrzmienie i
współtworzenie ruchu tańca do dźwięku poszczególnych instrumentów i
kapeli na bazie własnych technik tanecznych. - Ćwiczenia rytmiczne – rozróżnianie rytmów parzystych (polka) i
nieparzystych (mazurkowe), przesuwanie akcentów i zmiana podział metrum w
obrębie jednego taktu bądź frazy muzycznej, polirytmia. - Rytmy mazurkowe trójdzielne (chodzony, kujawiak, mazurek/oberek),
prowadzenie stóp, podrygiwanie, praca całego ciała, wirowanie w miejscu
(wirowanie na bardzo małej przestrzeni) i po kole w czterech kierunkach
wirowania, bez partnera i z partnerem. - Zjawiska rytmiczne w tańcach trójmiarowych – ćwiczenia ze śpiewem.
- Dyskusja oraz oglądanie materiałów wideo.
Dzień 2 sesja poranna
- Rozgrzewka przy muzyce (skoncentrowana na rozluźnianiu całego ciała, stopy, kolana, biodra, ramiona, kręgosłup).
- Polka i rytmy dwudzielne (marsz, zwykła polka, polka
trzęsiona, polka mazur, polka bez
nogę, powolniak, wiwat, kozak, przytrampywanie) – różne style tańczenia
prowadzenie stóp, podrygiwanie, praca całego ciała. - Dwuczęściowe tańce w metrum parzystym.
- Zjawiska rytmiczne w tańcach dwumiarowych – ćwiczenia ze śpiewem.
- Cztery kierunki wirowania, wirowanie w miejscu (wirowanie na bardzo małej przestrzeni) i po kole, bez partnera i z partnerem.
- Tańce dwumiarowe – improwizacja taneczna.
- Dyskusja oraz oglądanie materiałów wideo.
Dzień 2 sesja popołudniowa
- Rozgrzewka przy muzyce (skoncentrowana na rozluźnianiu całego ciała, stopy, kolana, biodra, ramiona, kręgosłup).
- Kontynuacja nauki mazurka i oberka, wariantywność w zależności od regionu i tancerza.
- Ozdobniki w rytmach mazurkowych – różne sposoby trzymania się w
parze, stepowanie, przyklęk, hołubiec, okręcanie partnerki i partnera,
akcentowane unoszenie nogi, balansowanie ciałem. - Zjawiska rytmiczne w tańcach trójmiarowych – ćwiczenia ze śpiewem.
- Improwizacje w tańcu na przykładzie melodii trójmiarowych z regionu radomskiego – spotkanie z wiejskimi tancerzami.
- Dyskusja oraz oglądanie materiałów wideo.
Dzień 3
- Rozgrzewka przy muzyce (skoncentrowana na rozluźnianiu całego ciała, stopy, kolana, biodra, ramiona, kręgosłup).
- Tańce dwuczęściowe o zmiennym tempie i metrum (m.in. dyna I i II , krzyżok, lipka, trojak).
- Ozdobniki w rytmach mazurkowych i polkowych (cd.) – różne sposoby
trzymania się w parze, stepowanie, przyklęk, hołubiec, okręcanie
partnerki i partnera, akcentowane unoszenie nogi, balansowanie ciałem,
wirowanie w cztery strony w parach. - Zjawiska rytmiczne w tańcach trójmiarowych i dwumiarowych – ćwiczenia ze śpiewem.
- Dawne „Garnitury” i „Kujawiaki” jako suity taneczne.
- Improwizacja taneczna do muzyki tradycyjnej jako współbrzmienie i
współtworzenie ruchu tańca do dźwięku poszczególnych instrumentów i
kapeli na bazie poznanych tradycyjnych technik, kroków i melodii (m.in.
chodzony, kujawiak, oberek). - Podsumowanie – dyskusja.