Mikołajki Folkowe. Uczestnicy Sceny Otwartej

Po raz osiemnasty w ramach Mikołajków Folkowych odbywać się będzie
Konkurs Scena Otwarta, który skierowany jest do młodych zespołów
folkowych inspirujących się źródłami ludowymi z różnych zakątków
świata. W tegorocznym konkursie udział weźmie 13 zespołów.

Dla zespołów udział w konkursie (10 grudnia, piątek, od godz.15.00) to szansa na zaprezentowanie się
mikołajkowej publiczności, szansa na zaistnienie i realizację pasji,
jaką dla debiutantów bezsprzecznie jest muzykowanie.

O otrzymaniu
nagród i uczestnictwie w sobotnim Koncercie Głównym zadecyduje jury, w
którego skład wchodzą profesjonaliści z kręgów naukowych (znawcy
folkloru i muzyki sięgającej do korzeni), artystycznych (profesjonalni
muzycy) i medialnych (dziennikarze, publicyści):

Ewa Jabłońska (muzykolog, dyrektor ACK UMCS "Chatka Żaka"), Magdalena Sobczak – Kotnarowska (muzykolog, muzyk Kapeli ze Wsi Warszawa), Tomasz Rogula (realizator dźwięku TR Studios), Paweł Franczak (dziennikarz "Kurier Lubelski"), Tomasz Rokosz (muzyk, Orkiestra św. Mikołaja).

Nie
można jednak zapomnieć o nieocenionej publiczności, która tak jak w
poprzednich edycjach Mikołajek Folkowych tak i w tym roku swoimi
głosami zadecyduje kto z uczestników otrzyma Nagrodę Publiczności –
statuetkę św. Mikołaja.

W tym roku udział w Konkursie Scena Otwarta Mikołajek udział wezmą:

Kapela z Orliczka (Duszniki)
Zespół
prezentuje utwory ludowe w nowych aranżacjach muzycznych. Inspiracje
czerpie z różnych nurtów, m.in. swing, jazz czy blues.

Black Velvet Band (Lublin)
BvB
narodził się pod koniec 2008 jako owoc wspólnych zamiłowań dwóch ludzi:
Piotrka i Marcina. Bałtycki folk, akustyczny folk rock, akustyczny folk
z czadem – twórczość zespołu
można różnie charakteryzować.
Generalnie jest to muzyka autorska wsparta ludowymi wierzeniami,
podaniami, legendami, opowieściami, wierszami.

Bałkany Śpiewają (Toruń)
Zespół
powstał w 2004. Założony został przez śp. Milana Duskova, lektora
języka serbskiego na UMK w Toruniu, tłumacza oraz reżysera teatralnego.
Na repertuar zespołu składają się głównie ludowe pieśni bałkańskie,
jednak mieszają się również z pieśniami polskimi,
wschodniosłowiańskimi, tureckimi i węgierskimi, wykonywanymi w
autorskich aranżacjach.

Lia Fáil (Lublin)

Lia
Fáil powsta w 2008. Tworzą go muzycy wywodzący się z różnych kręgów,
zarówno folkowych, jak i rockowych, a także poezji śpiewanej.
Początkowo starali się jak najwierniej odtwarzać tradycyjną muzykę
krain celtyckich, ca y czas ubogacając ją w asnymi interpretacjami i
doświadczeniami. Obecnie w repertuarze zespo u pojawia się coraz więcej
utworów autorskich, nie tylko instrumentalnych, ale również wokalnych.

Trite Pati (Szczecin)
Zespół
powstał we wrześniu 2010 w Szczecinie. Trite Pati znaczy tyle co trzy
kroki i jest nazwą bułgarskiego tańca. Muzyka z tamtych właśnie stron
(Bałkany, Bliski Wschód, basen Morza Śródziemnego), ale także
słowiańskie tradycje muzyczne (muzyka polska czy ukraińska) są
inspiracją dla zespołu do tworzenia własnego brzmienia.

Kadarka (Gdańsk)
Swoją
przygodę muzyczną zespół rozpoczął w 2009. Początkowo zespół tworzyły
trzy studentki wykonujące ukraińskie pieśni a capella bądź z
towarzyszeniem gitary. W krótkim czasie skład zespołu powiększył się o
sekcję instrumentalną, co miało decydujący wpływ na jego brzmienie.
Dziś wykonują głównie ludowe pieśni pochodzące z różnych stron Ukrainy
w rockowych aranżacjach.

DRON (Lublin)
Grupa
poszukuje wspólnego mianownika pomiędzy muzyką tradycyjną z bardzo
odległych od siebie stron świata. Jest to twórczość eksperymentalna,
polegająca na zestawianiu różnorodnych gatunków (np.: muzyki
klezmerskiej, hinduskiej ragi czy aborygeńskich rytmów) oraz odległych
brzmieniowo instrumentów tj.: sitar, didgeridoo, flet, santor
kaszmirski czy skrzypce).

Sporysz Polska (Warszawa)
Zespół
powstał w listopadzie 2009 w Warszawie. Muzycy łączą tradycyjne
podejście do melodii ludowych z nowoczesnymi aranżacjami i brzmieniami,
nie ograniczając się do jednej, konkretnej stylistyki. Można zatem
usłyszeć zarówno akustyczne utwory jak i bardzo mocno brzmiące oberki
czy polki, ale także klimatyczne, lekko jazzowe ballady oparte na
ludowych przyśpiewkach.

Besquidians (Bielsko-Biała)
Zespół
powstał z inicjatywy Wojtka Golca i Marcina Pokusy, dwóch przyjaciół,
mieszkańców wioski Ślemień położonej w paśmie Beskidu Żywieckiego. W
swojej twórczości muzycy łączą archaiczne melodie beskidzkie,
wprowadzają elementy transu, improwizacje jazzowe, własne melodie,
zachowując żywiołowość i kreując oryginalne brzmienie.

Melodia w Polsce (Lublin)
Zespół
powstał w 2007. Wykonuje muzykę inspirowaną tradycją Kapeli Braci
Bździuchów z Aleksandrowa. Sławomir Niemiec-skrzypek zespołu jest
wnukiem Franciszka Bździucha. Kapela sięga głównie po muzyczny folklor
okolic Biłgoraja i z Suwalszczyzny.

Karczmarze (Rzeszów)
Formacja
istnieje od 2006. Ich repertuar tworzy stylizowana muzyka folkowa
„pogranicza" łącząca elementy muzyki klezmerskiej, ukraińskiej i
łemkowskiej.

Tygiel Folk Banda (Ełk)

Zespół
powstał wiosną 2008. Program kapeli to przekrój inspiracji i pracy nad
tematami wielogłosu i próby łączenia go z muzyką świata oraz muzyką
współczesną, czyli z brzmieniami, w których zespół czuje się najlepiej.

2 wujki (Warszawa)
Uncle
Axis i Wujek Ptack – nietypowy duet muzyczny wykonujący muzykę
celtycką. Obaj panowie spotkali się w zespole Medieval Dudes, a dziś,
zachwyceni muzyką irlandzką, zgłębiają ją i na jej bazie tworzą własne
aranże.

Strona Festiwalu www.mikolajki.folk.pl