Drugiego dnia Wielkanocy, tradycyjnie już, wokół kościoła Pokamedulskiego w Warszawie, odbędzie się Mazurkowy Poniedziałek – otwarta impreza organizowana przez fundację "Wszystkie Mazurki Świata". Mazurkowy Poniedziałek będzie jednocześnie zapowiedzią festiwalu "Wszystkie Mazurki Świata", który w tym roku odbędzie się w dniach 7 – 13 maja.
Podczas mszy św. o godz. 11 usłyszymy pieśni wielkanocne w wykonaniu Konsorcjum Kantorów Kościoła Katolickiego oraz zespołu puzonów historycznych -Trombastic. Po mszy, na placu przed kościołem, jak przystało na radosne święto – muzyka i tańce.
Będzie można zatańczyć mazurka, polkę czy kujawiaka – do tańca zagra Kapela Mateusza Niwińskiego. Nie zabraknie też i w tym roku mazurkowych wypieków – na stołach przed kościołem będzie można położyć własnoręcznie upieczone mazurki i skosztować tych, które przynieśli inni.
O godz. 13 kolejna atrakcja – w podziemiach kościoła "Wielkanoc w dawnej Polsce – pieśni i tańce", wspólny koncert Konsorcjum Kantorów Kościoła Katolickiego i zespołu Trombastic.
Konsorcjum Kantorów Kościoła Katolickiego to zawodowi kantorzy kościelni. Zaśpiewają stare polskie pieśni i bardzo stary polski chorał (od XIII wieku do baroku).
Utwory zaczerpnięte zostały ze "Śpiewnika kościelnego z melodyjami", opracowywanego w latach 1838-1862 przez ks. Michała Marcina Mioduszewskiego, misjonarza z Krakowa. Istnieją kancjonały obfitsze w teksty, jednak ten ma nad nimi taką przewagę, że publikuje również tradycyjne melodie zapisane nutami przez autora-zbieracza.
Konsorcjum Kantorów Kościoła Katolickiego wystąpi w składzie: Marcin Bornus-Szczyciński – kantor Świątyni Opatrzności Bożej; Robert Pożarski – kantor Kościoła Pokamedulskiego na Bielanach; Marcin Szargut – kantor Scholi Śpiewu Tradycyjnego; Piotr Krysiński i Adam Poznański – kantorzy Schola Gregoriana Silesiensis
Trombastic to zespół wykonujący przede wszystkim muzykę z okresu renesansu i baroku. Muzycy grają na puzonach altowych, tenorowych, basowym i kontrabasowym. Trzon zespołu stanowią puzoniści grający na wiernych kopiach instrumentów z okresu renesansu. Koncerty Trombastic`a charakteryzuje duża dbałość o zachowanie kanonów tradycji wykonawczej połączona z subtelną dawką humoru cechującą puzonistów wszystkich epok. Podczas koncertu usłyszymy tańce z różnych stron Europy w czasach Renesansu.
Skład zespołu:
Piotr Wawreniuk – puzon altowy; Piotr Dabrowski – puzon tenorowy; Rafal Pilasiewicz – puzon tenorowy; Robert Krajewski – puzon basowy; Kayo Nishimizu – perkusja
Kapela Mateusza Niwińskiego to młodzi muzycy, którzy kultywują tradycje muzyki wiejskiej Mazowsza południowo-wschodniego, w tym Powiśla Maciejowickiego i Radomszczyzny. Oprócz mazurków zagrają oberki, kujawiaki i polki, zasłyszane od znamienitych wiejskich skrzypków mazowieckich. Są zdobywcami drugiego miejsca w zeszłorocznej edycji konkursu Stara Tradycja. W swej grze starają się zachować jak najwięcej ze swoistej maniery swoich mistrzów, uzyskać brzmienie dawnych kapel weselnych, dlatego też muzyka, którą grają jest przeznaczona nie tylko do słuchania, ale przede wszystkim do tańca.
Program Kantorów:
1. "Przez twoje święte Zmartwychpowstanie" – parafraza procesji wielkanocnej "Salve festa dies" wg tradycji rzymskiej.
2. Kyrie – Graduał Panien Klarysek, Kraków, 1256.
3. Gloria in excelsis deo in maioribus festis duplicibus, ibidem.
4. Graduał "Haec dies", ibidem.
5. Alleluia "Angelus descendit", ibidem.
6. "Ofiarujmy chwałę w wierze", parafraza sekwencji "Victime paschali laudes".
7. "Chrystus zmartwychwstan jest".
8. Sanctus – Graduał Panien Klarysek, Kraków, 1256.
9. Agnus dei, ibidem.
10. "Zwycięzca śmierci".
11. "Wesel się, Królowo miła".
W podziemiach:
1. Motetus 3-głosowy "Surrexit Christus hodie", Graduał Panien Klarysek, Kraków, 1256.
2. Organum "Benedicamus Domino", Antyfonarz Panien Klarysek, Stary Sącz, XV w.
3. "Wstał Pan Chrystus" – zaśpiewane alternatim z puzonami.