Laureaci kazimierskiego Festiwalu

PROTOKÓŁ Z POSIEDZENIA JURY 45 OGLNOPOLSKIEGO FESTIWALU KAPEL I ŚPIEWAKW LUDOWYCH z dnia 26 czerwca 2011 roku Jury w składzie:

1. prof. dr hab. JAN ADAMOWSKI – przewodniczący

2. mgr MARIA BALISZEWSKA

3. prof. dr hab. JERZY BARTMIŃSKI

4. mgr ALEKSANDRA BOGUCKA

5. mgr MARIAN CHYŻYŃSKI

6. prof. dr hab. PIOTR DAHLIG

7. mgr JACEK JACKOWSKI

8. REMIGIUSZ MAZUR-HANAJ

9. prof. dr hab. BOŻENA MUSZKALSKA

10. mgr JANINA BIEGALSKA – sekretarz jury

wysłuchało w dniach 24 – 25 czerwca 2011 r.:

21 Kapel,

31 Zespołów Śpiewaczych,

13 Instrumentalistów,

20 Solistów Śpiewakw,

13 w kategorii folkloru rekonstruowanego

oraz 22 grupy wykonawców w konkursie "DUŻY – MAŁY".

Jury stwierdza, że w konkursie festiwalowym wzięło udział około 800 artystów ludowych z 14 województw.

Jury oceniając dobór regionalnego repertuaru, cechy regionalnego stylu oraz poziom artystyczny, przyznało następujące nagrody i wyróżnienia na łączną kwotę 44 tysięcy złotych, z czego:

– 34000 ufundowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
– 6500 Wojewódzki Ośrodek Kultury w Lublinie

– 2000 Burmistrz Miasta Kazimierz Dolny

– 1500 Powiat Puławski

W KATEGORII KAPEL

BASZTĘ – nagrodę główną w tej kategorii przyznano Kapeli Rodzinnej Pańczaków i Gacy z Przystałowic Małych, woj. mazowieckie


Cztery równorzędne I nagrody otrzymują:

Kapela Władysława Pogody z Kolbuszowej, woj. podkarpackie
Kapela koźlarska z Dąbrówki Wielkopolskiej,
woj. wielkopolskie
Kapela Urbaniaków "Znad Swędrni" z Goszczanowa,
woj. łódzkie
Kapela Braci Cicheckich z Grądek-Oblina,
woj. mazowieckie

Trzy równorzędne II nagrody otrzymują:

Kapela "Biołopotocanie" z Krościenka, woj. małopolskie
Kapela od Kamienia,
woj. łódzkie
Kapela "Syrba" z Wichowa,
woj. lubuskie

Trzy równorzędne III nagrody przyznano:

Kapeli Rodzinnej Foktów z Radomia, woj. mazowieckie
Kapeli Ludowej "Rawianie" z Rawy Mazowieckiej,
woj. łódzkie
Kapeli Ludowej "Trzcinicoki" z Trzcinicy,
woj. podkarpackie

Trzy wyróżnienia otrzymują:

Kapela Dudziarskiej z Leszna, woj. wielkopolskie
Kapela "Młoda Harta" z Harty,
woj. podkarpackie
Kapela Rodzinna Bałdygów z Mazuchówki,
woj. warmińsko-mazurskie

W KATEGORII ZESPOŁÓW ŚPIEWACZYCH

BASZTĘ – nagrodę główną przyznano Zespołowi Śpiewaczemu "Jarzębina" z Kocudzy woj. lubelskie

Dwie równorzędne I nagrody otrzymują:

Grupa Śpiewacza "Stejizbianki" z Wisły, woj. śląskie
Męska Grupa Śpiewacza z Czarni,
woj. mazowieckie

Dwie równorzędne II nagrody dla:

Zespołu Śpiewaczego "Zamszanki" z Zamchu, woj. lubelskie
Grupy Śpiewaczej Kobiet z Bandyś
, woj. mazowieckie

Pięć równorzędnych III nagród przyznano:

Męskiemu Zespołowi Śpiewaczemu z Majdanu Obleszcze, woj. lubelskie
Zespołowi Śpiewaczemu "Rospuda" z Filipowa,
woj. podlaskie
Grupie Śpiewaczej Kobiet z Czarni,
woj. mazowieckie
Zespołowi Śpiewaczemu "Babeczki" z Zawitały,
woj. lubelskie
Zespołowi "Waliszowianie" z Nowego Waliszowa,
woj. dolnośląskie

W KATEGORII SOLISTÓW INSTRUMENTALISTÓW

BASZTĘ – nagrodę główną festiwalu przyznano Szymonowi Bafii, dudziarzowi z Zakopanego, woj. małopolskie

Dwie równorzędne I nagrody otrzymują:

Stefan Wrona, skrzypek z Poniatowej, woj. lubelskie
Zdzisław Marczuk, skrzypek z Zakalinek,
woj. lubelskie

Trzy równorzędne II nagrody otrzymują:

Witold Gierlicki, cymbalista z Gąsówki, woj. podkarpackie
Eugeniusz Rebzda, skrzypek z Łaznowa,
woj. łódzkie
Stanisław Głaz, skrzypek z Dzwoli,
woj. lubelskie

Trzy równorzędne III nagrody otrzymują:

Paweł Grupkajtys, cymbalista z Nowej Wsi Ełckiej, woj. warmińsko-mazurskie
Andrzej Rydel, harmonista z Czarni,
woj. mazowieckie
Bartosz Niedźwiecki, skrzypek z Ostaszewa,
woj. mazowieckie

Dwa wyróżnienia dla:

Andrzeja Frankiewicza, dudziarza z Kościana, woj. wielkopolskie
Tadeusza Wasilewskiego, harmonisty z Brańska,
woj. podlaskie

W KATEGORII SOLISTÓW ŚPIEWAKÓW

BASZTĘ – nagrodę główną festiwalu przyznano Katarzynie Weremczuk z Dołhobród, woj. lubelskie

Trzy równorzędne I nagrody otrzymują:

Stanisław Fijałkowski z Chrzanowa, woj. lubelskie
Zofia Warych z Myszyńca,
woj. mazowieckie
Krystyna Hoduń z Rozkopaczewa,
woj. lubelskie

Trzy równorzędne II nagrody otrzymują:

Bogusława Świderek z Drzewiec, woj. łódzkie
Kazimierz Żydek z Wójtowej,
woj. podkarpackie
Julianna Pawlak z Sadykierza,
woj. łódzkie

Trzy równorzędne III nagrody dla:

Wiery Niczyporuk z Malinnik, woj. podlaskie
Ewy Kuprewicz z Żywej Wody,
woj. podlaskie
Joanny Janik z Borówna,
woj. dolnośląskie

Dwa wyróżnienia otrzymują:

Bernarda Kwiatek z Ostrówka, woj. lubelskie
Anna Chuda z Krobi
, woj. wielkopolskie

W KATEGORII FOLKLORU REKONSTRUOWANEGO

BASZTĘ – nagrodę główną w tej kategorii przyznano Kapeli "Żółwiniacy" z Gdańska, woj. pomorskie

Dwie równorzędne I nagrody otrzymują:

Kapela Marka Przewłockiego z Gdańska, woj. pomorskie
Zespół Śpiewaczy z Boguszyc,
woj. łódzkie

Dwie równorzędne I nagrody otrzymują:

Elżbieta Kamińska, śpiewaczka z Węglisk, woj. lubelskie
Katarzyna Kozik, śpiewaczka z Boguszyc,
woj. łódzkie

Dwie równorzędne II nagrody przyznano:

Kapeli "Zdrowie Pięknych Pań" z Wrocławia, woj. dolnośląskie
Kapeli Niwińskich z Otwocka,
woj. mazowieckie

III nagrodę otrzymuje:

Krzysztof Butryn, skrzypek z Janowa Lubelskiego, woj. lubelskie

III nagrodę przyznano:

Barbarze Songin, śpiewaczce z Warszawy, woj. mazowieckie

Wyróżnienie otrzymuje:

Barbara Wilińska, śpiewaczka z Poznania, woj. wielkopolskie

W KONKURSIE "DUŻY-MAŁY"

w grupie kapel:

I nagrodę przyznano:

Romualdowi Jędraszakowi z Kapelą Dudziarską ze Stęszewa, woj. wielkopolskie

II nagroda dla:

Zdzisława Marczuka z Kapelą "Leśniańskie Nutki" z Leśnej Podlaskiej, woj. lubelskie

III nagrodę otrzymuje:

Michał Umławski z Kapelą Dudziarską z Rydzyny, woj. wielkopolskie

– w grupie instrumentalistów:

I nagrodę przyznano:

Szymonowi Bafii z Jakubem Klusiem z Zakopanego, woj. małopolskie

II nagrodę otrzymuje:

Krystian Szawrycki z Alanem Kotowskim z Ełku, woj. warmińsko-mazurskie

Trzy równorzędne III nagrody otrzymują:

Jan Prządka z Bartoszem Klujem ze Zbąszynia, woj. wielkopolskie
Bronisław Płoch z Teresą Potańską z Widełki,
woj. podkarpackie
Jan Kowalczyk z Karolem Samselem z Rozóg,
woj. mazowieckie

– w grupach śpiewaczych:

Dwa wyróżnienia otrzymują:

Bronisława Świder z uczennicami z Bandyś, woj. mazowieckie

Młodzieżowy Zespół Śpiewaczy "Gościszowianki" z Gościszowa, woj. dolnośląskie

– w grupie solistów śpiewaków:

I nagrodę przyznano:

Janinie Chmielewskiej z Anną Chmielewską z Przerośli, woj. podlaskie

II nagrodę otrzymuje:

Anna Kowalewska z Damianem Balcerem z Wiżajn, woj. podlaskie

Dodatkowo przyznano nagrody rzeczowe: roczną prenumeratę tygodnika "Gazeta Chłopska" i zestaw upominków ufundowane przez redakcję "Gazety Chłopskiej" i firmę Husqvarna otrzymują:

Szymon Bafia z Jakubem Klusiem z Zakopanego, woj. małopolskie

Krystian Szawrycki z Alanem Kotowskim z Ełku, woj. warmińsko-mazurskie

Janina Chmielewska z Anną Chmielewską z Przerośli, woj. podlaskie

Anna Kowalewska z Damianem Balcerem z Wiżajn, woj. podlaskie

OGÓLNE UWAGI I ZALECENIA KOMISJI ARTYSTYCZNEJ

Jury 45 Ogólnopolskiego Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych składa serdeczne gratulacje wszystkim laureatom. W festiwalu licznie zaprezentowali się artyści ludowi z większości regionów Polski. Jury jednak zauważa, że niektóre regiony nie są na festiwalu reprezentowane, co może być spowodowane niewystarczającym wsparciem władz lokalnych.

Cieszy fakt niegasnącego zainteresowania wielu środowisk w pielęgnowaniu tradycji. Komisja stwierdza szczególnie wysoki poziom artystyczny w kategorii mistrz – uczeń. Daje to nadzieję na realizację podstawowych założeń Festiwalu także w przyszłości. Komisja Artystyczna wyraża przekonanie, że rozszerzenie formuły festiwalu o kategorię folkloru rekonstruowanego dodatkowo ożywiło i zwiększyło zainteresowanie w grupie młodych wykonawców.

Komisja z uznaniem podkreśla starania wykonawców o zachowanie w swoich prezentacjach autentycznego języka regionalnego oraz regionalnych strojów.

Komisja podtrzymuje zachętę do poszukiwania lokalnych wariantów poszczególnych utworów i prezentowania różnych gatunków folkloru słowno-muzycznego. Jury przypomina, że głównym celem Festiwalu jest ochrona tradycyjnego repertuaru oraz tradycyjnego stylu muzykowania i śpiewu. Komisja jednak apeluje, aby nie powtarzać w kolejnych prezentacjach konkursowych tego samego repertuaru.

Ważnym uczestnikiem festiwalu, podobnie jak w latach poprzednich, była licznie zgromadzona publiczność, jak zawsze żywo reagująca na występy ludowych artystów.

Jury dziękuje bezpośrednim organizatorom, w tym zwłaszcza Wojewódzkiemu Ośrodkowi Kultury w Lublinie, za zapewnienie sprawnego i niezakłóconego przebiegu 45 festiwalu, dziękuje też patronom medialnym, a szczególnie tym mediom, które czynnie uczestniczą w bieżącym relacjonowaniu, dokumentowaniu oraz promowaniu idei festiwalowych.

Serdeczne podziękowania jury kieruje także do fundatorów nagród: Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Wojewódzkimu Ośrodkowi Kultury w Lublinie, Burmistrzowi Kazimierza Dolnego i Powiatowi Puławskiemu, licząc na dalsze wsparcie.

Jury apeluje do władz samorządowych wszystkich szczebli, aby w dalszym ciągu wspierały artystów ze swoich obszarów administracyjnych. Ich działalność jest przecież sposóbem promocji lokalnej kultury oraz własnych regionów na forum ogólnopolskim.

Przypominamy raz jeszcze, że tradycja ludowego śpiewu i muzykowania jest cenną i istotną częścią polskiego, niematerialnego dziedzictwa kulturowego, która to część nie może zostać zaprzepaszczona w nowych warunkach cywilizacyjnych. Stanowi ona bowiem o tożsamości lokalnej, regionalnej i narodowej w zjednoczonej Europie. Komisja z pełnym przekonaniem stwierdza, że Ogólnopolski Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu powinien być traktowany jako realizacja postulatów zawartych w Konwencji UNESCO z 2003 roku o ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego, ratyfikowanej przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w grudniu 2010 roku. Także sama instytucja, jaką jest Ogólnopolski Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych ze swoją rozbudowaną strukturą, powinna zostać uznana za swoiste dobro narodowe podlegające ochronie w myśl tej Konwencji.

Apelujemy do instytucji odpowiedzialnych za kulturę narodową i do opiekunów i sponsorów Festiwalu o wzmożoną troskę o jego dalsze losy. Nadzieję na spełnienie tych oczekiwań budzi powstanie Narodowego Instytutu Dziedzictwa, w którego gestii nie może zabraknąć miejsca także na dziedzictwo niematerialne, sw szczególności pieśń i muzykę ludową. Komisja zgłasza potrzebę zwołania posiedzenia Rady Artystycznej przed kolejnym festiwalem w celu doskonalenia zmieniającej się jego formuły.

Strona Festiwalu

TESTTT