Szkoła mistrzów budowy instrumentów ludowych – edycja 2019

Instytut Muzyki i Tańca zaprasza do wzięcia udziału w kolejnej edycji programu na budowę instrumentów ludowych. Termin naboru wniosków upływa 30 listopada. W tym roku budżet programu został zwiększony do 60 tysięcy złotych.

Celem programu „Szkoła mistrzów budowy instrumentów ludowych” jest nauka i upowszechnianie praktycznych umiejętności budowy polskich instrumentów ludowych oraz wiedzy o ich roli w kulturze Polski metodą bezpośredniego przekazu mistrz-uczeń.

Możliwe są dwie formy zgłoszenia udziału i uczestnictwa w programie – poprzez warsztaty organizowane instytucjonalnie (Priorytet I) lub poprzez warsztaty indywidualne (Priorytet II). W ramach programu IMiT dofinansowuje honorarium mistrza lub mistrzów (do dwóch osób) – artystów ludowych prowadzących warsztaty i część kosztów organizacyjnych warsztatów (Priorytet I) lub honorarium mistrza prowadzącego warsztaty indywidualne i honorarium artysty – ucznia za wykonanie projektu zbudowanego podczas warsztatów instrumentu (Priorytet II).

W przypadku warsztatów organizowanych przez instytucje można starać się o dofinansowanie w wysokości honorarium mistrza do 6 000 zł i kosztów organizacyjnych do 4 000 zł. W Priorytecie II (warsztaty indywidualne) maksymalna kwota dofinansowania wynosi 5 000 zł – honorarium mistrza za poprowadzenie warsztatów i 3 000 zł – honorarium ucznia za wykonanie projektu instrumentu.

Termin naboru wniosków upływa 30 listopada 2018 r. Projekty zostaną wybrane do dofinansowania do 15 stycznia 2019 r.

Ogłoszenie, regulamin, formularze aplikacyjne i rozliczeniowe znajdują się na stronie internetowej Instytutu Muzyki i Tańca www.imit.org.pl w zakładce „programy”.

SMBiL- normal

Program „Szkoła mistrzów budowy instrumentów ludowych powstał w 2012 roku. Od tego czasu odbyło się 30 warsztatów indywidualnych lub zorganizowanych przez instytucje, prowadzonych przez 26 mistrzów budowy instrumentów ludowych, którzy przekazali swoją wiedzę i uczyli budowy takich instrumentów jak: dudy wielkopolskie – typ bukowsko- kościański i sierszenki dmuchane (Andrzej Mendlewski), dudy wielkopolskie – typ rawicko-gostyński (Michał Umławski), basy radomskie (Piotr Sikora), bębenek biłgorajski (Zbigniew Butryn), cymbały rzeszowskie (Marek Kruczek), cymbały krośnieńskie (Stanisław Szajna), baraban z talerzem (Jan Wochniak), kozioł biały weselny (Grzegorz Witke), kozioł ślubny (Stanisław Mai), lira korbowa (Stanisław Nogaj, Paweł Kowalcze, Lucjan Kościółek), dudy żywieckie (Edward Byrtek), piszczałka bezotworowa (Jan Karpiel-Bułecka), róg pasterski (Zbigniew Wałach), trombita (Zbigniew Wałach, Jan Karpiel-Bułecka), złóbcoki (Andrzej Czernik-Gracka, Jan Bobak), mazanki wielkopolskie (Piotr Cieślak), basetla kurpiowska (Andrzej Staśkiewicz), skrzypce diabelskie (Tadeusz Makowski),  skrzypce żłobione (Stanisław Bafia), ligawki (Stanisław Jałocha, Andrzej Klejzerowicz), basy dłubane (Zbigniew Butryn), fujara trójotworowa (Krzysztof Siuty), gajdy istebniańskie (Zbigniew Wałach), zabawki muzyczne z drewna (Jan Puk), burczybas (Tadeusz Makowski) i bazuna (Paweł Gruba).

W warsztatach wzięło udział łącznie 120 czynnych uczestników, którzy odbyli ponad 2 800 godzin warsztatowych. Zbudowano 68 instrumentów. Obyło się wiele imprez towarzyszących warsztatom – m.in. koncertów, wystaw fotograficznych i publicznych prezentacji zbudowanych instrumentów.
Dokumentacja audiowizualna i projekty instrumentów zostały przekazane do Instytutu Muzyki i Tańca. Można zapoznać się z nimi na stronie www.imit.org.pl (zakładka „Materiały”) oraz na kanale YouTube IMITpolska.

Regulamin, szczegóły na stronie www.imit.org.pl

* Zdjęcie na górze: Warsztat budowy złóbcoków, fot. IMiT