Znamy najlepsze płyty 2022 roku z muzyką folkową i tradycyjną, a także wyróżnionych twórców muzyki źródeł. Radiowe Centrum Kultury Ludowej uznało, że Folkowym Fonogramem Roku 2022 został album „Dryf’ zespołu Odpoczno. Nagrodę Fonogramu Źródeł przyznano Remigiuszowi Mazurowi – Hanajowi i Wydawnictwu In Crudo.
Folkowy Fonogram Roku i Fonogram Źródeł to dwa coroczne konkursy Polskiego Radia, które od lat stanowią najaktualniejszy i najszerszy obraz polskiego rynku muzycznego minionego roku w kategoriach muzyki folkowej i tradycyjnej. Wśród zgłoszonych albumów o bardzo bogatym przekroju wydawniczym znalazły się płyty żywo nawiązujące do muzyki tradycyjnej, czerpiące z polskich, jak i zagranicznych źródeł, ale także wykonawcy inspirujący się jazzem, elektroniką czy ambientem.
Tytuł „Folkowego Fonogramu Roku” otrzymał zespół Odpoczno za album „Dryf”.
Bezdyskusyjnie najlepsza płyta ubiegłego roku. Zachwyca formą, propozycją, oryginalnością, jakością wykonania. Folk w wydaniu Odpoczna to świeża, porywająca jakość, a połączenie jazzowej ekspresji, pasji do tradycji i talentów poszczególnych członków grupy daje nam folk na najwyższym poziomie. Uczta dla ucha – informuje AleksandraTykarska, dziennikarka RCKL.
Drugą nagrodę jury przyznało ex aequo zespołowi Wernyhora za płytę „Toloka” i Naphta za płytę „Żałość”, a trzecia trafiła do „Bastarda&Sutari za album „Tamoj”.
Folkowy Fonogram Roku wybrało jury w kładzie: Kuba Borysiak – dziennikarz RCKL, Simon Broughton – redaktor naczelny “Songlines Magazine”, Tomasz Janas – krytyk muzyczny, Lopa Kothari – dziennikarka BBC, Hanna Szczęśniak – producentka, dziennikarka RCKL, Jarosław Szubrycht – krytyk muzyczny, Milan Tesař – Radio Proglas, przewodniczący World Music Charts Europe, Aleksandra Tykarska-Małkowska – dziennikarka RCKL, Manos Tzanakakis – (dziennikarz Sto Kokkino 105 FM, Michał Wieczorek – krytyk muzyczny, recenzent portalu polskieradio.pl.
Co roku Radiowe Centrum Kultury Ludowej wybiera również najlepsze wydawnictwo z repertuarem tradycyjnym – tzw. Fonogram Źródeł. Po raz pierwszy konkurs ten odbył się w 2009 roku. Jego podstawowym założeniem jest zmotywowanie lokalnych społeczności do przedstawiania swoich muzycznych tradycji oraz autentycznych artystów.
Po zapoznaniu się z 19 płytami nadesłanymi na konkurs jury postanowiło przyznać Nagrodę Specjalną w wysokości 2500 zł Remigiuszowi Mazurowi – Hanajowi i Wydawnictwu In Crudo za sześć albumów: – „Akademia Muzyków Wędrownych w Narolu”, „Marysiu, tyś mój raj! I inne melodie kresowe”, „Zagramy to, skąd pochodzimy. Z Powiśla”, „Motywy żydowskie w polskiej muzyce ludowej”, „Zabzili tu wzieprzka, a my o tem wziemy” oraz „Pieśni wędrowne, część 1”. Nagrodę przyznano za szczególnie wartościową dokumentację wydarzeń związanych z przywracaniem pamięci o tradycjach muzycznych.
Pierwszą nagrodę w kategorii Fonogram Źródeł otrzymała Fundacji Muzyka Zakorzeniona za album „Chłopi. Wesele Boryny”. Nagrodę przyznano za rzetelną i udaną próbę odtworzenia muzyki weselnej z okolic Lipiec Reymontowskich z przełomu XIX i XX wieku. Drugą nagrodę przyznano Fundacji Piszczałka za płytę „Ostatnia Przysługa” (za prezentację i utrwalenie unikatowego w polskiej fonografii roztoczańskiego repertuaru pogrzebowego na zespół dęty). Trzecią nagrodę przyznano Miejskiemu Domowi Kultury w Kolbuszowej za album „Kazimierz Marcinek z kapelą. Muzykanci z Puszczy Sandomierskiej” (za portret wirtuoza skrzypiec i jego kapeli). Jury postanowiło dodatkowo wyróżnić Fundację Muzyka Zakorzeniona za dokumentowanie różnorodnego współczesnego muzykowania tradycyjnego ze szczególnym uwzględnieniem młodszych pokoleń.
Laureatów Fonogramu Źródeł 2022 wybrało jury w składzie: prof. dr hab. Piotr Dahlig – Instytut Muzykologii UW, dr Weronika Grozdew-Kołacińska – ISPAN, Uniwersytet Muzyczny im. F. Chopina, dr Ewelina Grygier – Instytut Muzykologii UW, Uniwersytet Muzyczny im. F. Chopina oraz Maria Baliszewska i Magdalena Tejchma – dziennikarki RCKL oraz Piotr Dorosz – dziennikarz RCKL.
Więcej na stronach: www.rckl.polskieradio.pl i www.nowatradycja.polskieradio.pl