Radiowe Centrum Kultury Ludowej ogłosiło konkursy na najlepsze płyty z folkiem i muzyką źródeł

Grasz folk lub muzykę źródeł (ludową lub tradycyjną) i w ubiegłym roku wydałeś płytę? Weź udział w konkursie Polskiego Radia na Folkowy Fonogram Roku lub Fonogram Źródeł. Te prestiżowe konkursy są już od lat najbardziej aktualnym i najszerszym podsumowaniem polskiego rynku muzycznego w kategoriach folku i tradycyjnych brzmień. Radiowe Centrum Kultury Ludowej czeka do 14 lutego na zgłoszenia od solistów i zespołów oraz wydawców płytowych i instytucji archiwizujących lub dokumentujących taką twórczość. Listę finalistów poznamy 7 marca.

Coroczne fonograficzne konkursy Polskiego Radia na Fonogram Źródeł i Folkowy Fonogram Roku prezentują najlepsze płyty z polską muzyką tradycyjną i folkową, wydane w minionym roku. Najnowsze zestawienia zbiorą więc nagrania wyprodukowane w 2021 roku.

Konkurs na Folkowy Fonogram Roku, organizowany od 1998 roku w ramach festiwalu Mikołajki Folkowe w Lublinie, od 2002 roku towarzyszy Festiwalowi Folkowemu Polskiego Radia „Nowa Tradycja” i jest ważną pozycją dla wielbicieli i twórców muzyki folkowej. Jego celem jest promocja muzyki folkowej w Polsce. Wziąć w nim udział mogą zespoły, które działają w Polsce i wykonują muzykę inspirowaną tradycjami muzycznymi świata. Wśród laureatów tej nagrody byli czołowi polscy muzycy związani z folkiem, muzyką świata, etno, eksperymentalną czy jazzem, bez których nie byłoby polskiej sceny muzycznej, m.in.: Muzykanci, Golec uOrkiestra, Kapela Brodów, Kapela ze Wsi Warszawa, Dikanda, Osjan, Indialucia, Lautari, Joanna Słowińska, Orkiestra św. Mikołaja, Kwadrofonik, Wołosi i Lasoniowie, Raphael Rogiński czy Maria Pomianowska.

– Termin „folkowy” pragniemy rozumieć jak najszerzej, pozostając jednak na stanowisku, że muzyka tak określana powinna zawierać odniesienia do muzyki tradycyjnej oraz stanowić jej twórczą interpretację – podkreślają w regulaminie organizatorzy konkursu na FFR 2020, którzy w werdykcie oceniają ogólny poziom artystyczny zaprezentowanej na fonogramie muzyki. W cenie jest wszystko, co najważniejsze: dobór i oryginalność repertuaru, jakość techniczna nagrań oraz pomysł, poziom merytoryczny, a nawet okładka albumu.

Z kolei konkurs na Fonogram Źródeł to obowiązkowa pozycja dla miłośników, twórców i badaczy popularyzujących repertuar tradycyjny. Pierwsza edycja konkursu odbyła się w 2009 roku, a jego podstawowym założeniem od powstania jest motywowanie lokalnych społeczności do przedstawiania swoich muzycznych tradycji oraz autentycznych artystów.

– Dla znacznej części publiczności najważniejszą częścią imprezy jest konkurs. Wynika to z faktu, że tu
właśnie rodzą się artystyczne zjawiska, że ten festiwal bywa często albo pierwszym znaczącym występem zespołów, albo występem przełomowym – pisał dziennikarz muzyczny i wieloletni juror konkursu Tomasz Janas. Potwierdzają to sami wykonawcy, potwierdza publiczność, a opinie te weryfikuje czas, gdy okazuje się, że artyści stawiający wspomniane pierwsze ważne kroki na festiwalowej scenie, stają się szybko klasykami gatunku – odnosząc nierzadko i sukcesy zagraniczne.

Tegoroczne jury Folkowego Fonogramu Roku: Lopa Kothari – dziennikarka BBC 3 (Wielka Brytania); Simon Broughton – red. nacz. „Songlines Magazine” (Wielka Brytania); Milan Tesař – Radio Proglas, przewodniczący World Music Charts Europe (Czechy); Manos Tzanakakis – Sto Kokkino 105 FM (Grecja); Jarek Szubrycht – krytyk muzyczny; Michał Wieczorek – krytyk muzyczny; Tomasz Janas – krytyk muzyczny; Hanna Szczęśniak – producentka, dziennikarka RCKL; Aleksandra Tykarska- Małkowska – dziennikarka RCKL; Kuba Borysiak – dziennikarz RCKL.

Jury Fonogramu Źródeł: prof. Piotr Dahlig – etnomuzykolog, Instytut Muzykologii UW; dr Weronika Grozdew-Kołacińska – etnomuzykolog, Instytut Sztuki PAN; prof. Piotr Grochowski – antropolog kultury, profesor UMK; Ewelina Grygier – etnomuzykolożka, dziennikarka; Maria Baliszewska – etnomuzykolożka, dziennikarka RCKL; Anna Borucka-Szotkowska – etnomuzykolożka, dziennikarka RCKL; Magdalena Tejchma – etnomuzykolożka, dziennikarka RCKL; Piotr Dorosz – etnomuzykolog, dziennikarz RCKL.

W ubiegłym roku Radiowe Centrum Kultury Ludowej doceniło Kapelę ze Wsi Warszawa (FolkowyFonogram Roku za album „Uwodzenie”) oraz Piotra Baczewskiego i Wydawnictwo Muzyka Zakorzeniona (Fonogram Źródeł za cztery albumy: „Bez nut – kapela z Leśmierza”, „Biskupizna”, „Krystyna Ciesielska” i „Muzyka spod Radomia”).

Laureatami Nagrody „Muzyka Źródeł” zostali: Zbigniew Butryn oraz Zespół Śpiewaczy z Dobrowody.

Formularze zgłoszeniowe, regulaminy konkursów oraz wszelkie szczegóły dostępne są na stronie Festiwalu Folkowego Polskiego Radia „Nowa Tradycja”

Zgłoszenia do konkursów można wysyłać do 15 lutego; ogłoszenie listy finalistów – 15 marca.