Mazovia Goes Baroque – brzmienia, instrumentarium i techniki wykonawcze bliskie muzyce tradycyjnej

Średniowiecze, renesans i…Wielkanoc na festiwalu Mazovia Goes Baroque. Brzmienia, instrumentarium i techniki wykonawcze bliskie muzyce tradycyjnej. Wyjątkowy drugi projekt w ramach II edycji Festiwalu: 4 wieczory, 7 odsłon: w Warszawie i w Płocku. Wybitni artyści ze Szwajcarii i Włoch, m.in. zespoły Peregrina i La Morra. Wśród nich uznani za granicą Polacy: Agnieszka Budzińska i Michał Gondko.

W Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego zabrzmi: muzyka instrumentalna schyłku Średniowiecza i wczesnego Renesansu, muzyka z XIII- i XIV-wiecznych klasztorów klarysek polskich, XV-wieczna niemiecka muzyka na instrumenty strunowe, recytatyw włoski z początków XVI wieku, Cantigas de Santa Maria i Cantigas de Amigo, muzyka na okres wielkanocny ze źródeł paryskich (XII-XIV w.). W Płocku: Muzyka instrumentalna schyłku Średniowiecza i wczesnego Renesansu.

Niech nikogo nie zmyli nazwa naszego cyklu. Tym razem, jeden jedyny raz w ciągu roku, zdradzimy barok na rzecz… muzyki o kilkaset lat starszej i przeniesiemy się do średniowiecza, a częściowo także do renesansu. Tym samym zbliżymy się do brzmienia, instrumentarium i technik wykonawczych, charakterystycznych dla muzyki tradycyjnej.

To, co przede wszystkim łączy tradycyjną muzykę ludową z dawną, średniowieczną i renesansową, to kameralne brzmienie i technika wykonawcza, podczas której śpiewak sam sobie akompaniuje lub też instrumentalista akompaniuje śpiewakowi lub zespołowi śpiewaków. Usłyszymy więc i zobaczymy na własne oczy, jak Viva Biancaluna Biffi śpiewa włoskie frottole, akompaniując sobie jednocześnie na fideli.

Usłyszymy i zobaczymy muzyków z zespołu tej znanej włoskiej artystki oraz ze szwajcarskiego zespołu Peregrina, śpiewających i grających jednocześnie na harfie, drobnych instrumentach perkusyjnych i szarpanych.

Wiele łączy muzykę średniowiecza i renesansu z muzyką tradycyjną, wiele również dzieli. Warto może poznać główną różnicę. Pokaże nam ją również ta edycja. Muzyka tradycyjna nie kojarzy się z grą na instrumentach klawiszowych.

Kwietniowa edycja Mazovia Goes Baroque odkryje jednak, już w średniowieczu grano na instrumentach klawiszowych – muzykę pełną wyobraźni i wyrafinowania, improwizowaną i ornamentowaną. To wtedy, a nie, jak najczęściej sądzimy, dopiero w epoce baroku i klasycyzmu rodził się ten szczególny i tak ważny do dzisiaj język muzyczny. Zaskoczy nas nie tylko swoją oryginalnością, ale również swoistą „nowoczesnością”.

Będzie to też okazja spotkania z dwoma najstarszymi instrumentami klawiszowymi, które poprzedzały pojawienie się klawesynu, a później fortepianu. To claviciterium i clavisimbalum – instrumenty o prostej, ale zarazem kunsztownej budowie. Niedoskonałe, gdy porównamy je z fortepianem, ale zarazem doskonałe, gdy usłyszymy, jak wspaniale można na nich zagrać. Pokażą nam to Corina Marti, szwajcarska flecista i klawesynistka oraz polski lutnista, Michał Gondko. Ich ostatnie nagrania płytowe zyskały im prawdziwie światową sławę.

Dzięki wyjątkowemu epizodowi zajrzyjmy do miejsc, których muzyka była częścią codzienności – tak, jak w przypadku kultury tradycyjnej. Zajrzymy do klasztorów polskich i francuskich. Naszym przewodnikiem będzie międzynarodowy kwartet wokalny Peregrina, założony w Bazylei przez polską śpiewaczkę i muzykologa, Agnieszkę Budzińską. Kilka miesięcy temu zespół odebrał, m.in, w towarzystwie Simona Rattle’a, prestiżową nagrodę Niemieckiej Krytyki Muzycznej za płytę poświęconą muzyce, która zabrzmi na pierwszym koncercie projektu.

Nie można wyobrazić sobie pełnej panoramy muzyki średniowiecznej bez twórczości świeckiej – tej najbardziej kojarzącej się z tradycyjną muzyką ludową. W jej poszukiwaniu włoska śpiewaczka Viva Biancaluna Biffi i jej partnerzy zaprowadzą nas aż do Portugalii, gdzie powstały słynne „Cantigas de Amigo”. Na tym samym koncercie usłyszymy utrzymane w podobnym klimacie, ale należące do tradycji religijnej i związane z kultem maryjnym „Cantigas de Santa Maria”.

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, 9-11 kwietnia
Sala Koncertowa PSM w Płocku, 12 kwietnia

Warszawa:

Bilet jednodniowy – cena 25 zł (normalny), 15 zł (ulgowy)
Karnet trzydniowy – cena 50 zł (normalny), 40 zł (ulgowy)
Rezerwacja telefoniczna: (022) 645 52 52 (pon.-pt. w godz. 12-15)

Płock: cena 15 zł (normalny), 10 zł (wejściówka – do nabycia wyłącznie w kasie POS)
Rezerwacja i sprzedaż: kasa POS, ul. Bielska 9/11, tel. (024) 364 10 85

Bilety dostępne na:
• www.mazoviabaroque.pl; www.ebilet.pl; www.ticketonline.pl; www.shortcut.pl
• w sieci punktów sprzedaży EMPIK, RUCH, Traffic Club w Warszawie
• oraz na godzinę przed koncertami

Festiwal realizowany jest wspólnie z Programem 2 Polskiego Radia. Więcej informacji: www.mazoviabaroque.pl

TESTTT