Warsztaty tradycyjnych melodii kieleckich na instrumenty różne

W Wojewódzkim Domu Kultury w Kielcach odbędą się warsztaty poświęcone tradycyjnym melodiom tanecznym ze wschodniej Kielecczyzny – z okolic Łagowa i Opatowa, a także kieleckiego Powiśla.

Repertuar warsztatów pochodzi od dwójki tradycyjnych muzykantów, którzy kontynuują tradycje muzyczne wschodniej Kielecczyzny – akordeonistki Barbary Michalec z Ciszycy (Powiśle) oraz klarnecisty i saksofonisty Stanisława Witkowskiego z Opatowa.

Zajęcia skupiać się będą zarówno na poznaniu repertuaru, jak i tradycyjnego stylu wykonawczego. Celem warsztatów będzie także stworzenie okazji do wspólnego wykonywania kieleckich melodii i poznania bogactwa tradycyjnego repertuaru regionu. Melodie poznawać będziemy „ze słuchu” (bez zapisu nutowego).

Charakterystyczny dla muzyki wschodniej Kielecczyzny jest przede wszystkim jej przeważający taneczny charakter. W okolicach Łagowa i Opatowa dawne wiejskie kapele grywały do tańca tzw. „chłopy“ (lokalna odmiana mazurków), polki, oberki, a także walczyki, tanga, fokstroty. Podobne motywy melodyczne odnaleźć można w muzyce kieleckiego Powiśla jednak tamtejszy styl wykonawczy i dynamika sprawiają, że jest to oddzielna muzyczna kraina. Na Powiślu trójmiarowe melodie taneczne z dawien dawna nazywano oczywiście powiślakami („z tej strony Wisły“) lub zawiślakami („z tamtej strony“).

Nauka odbywać się będzie w dwóch grupach:
1)   akordeon – prowadzenie Barbara Michalec, moderator Mateusz Kowalski
2)  klarnet, saksofon i inne instrumenty dęte, skrzypce – prowadzenie Stanisław Witkowski, moderator Michał Maziarz
Warsztaty przeznaczone są dla osób grających na każdym poziomie zaawansowania chcących poznać muzyczną tradycję Kielecczyzny. Wymogiem jest posiadanie własnego instrumentu i podstawowa umiejętność jego obsługi, strojenia. Typowe instrumenty dawnych kapel regionu to skrzypce, akordeon, trąbka, kornet, klarnet, puzon, baraban.
Zajęcia moderować będą muzykanci młodego pokolenia – Michał Maziarz i Mateusz Kowalski, którzy od kilku lat zgłębiają muzykę kielecką, a także organizują wydarzenia związane z jej kultywowaniem – przede wszystkim Tabor Kielecki w Sędku. Obaj grają w kapeli Tęgie Chłopy, która wykonuje repertuar taneczny z okolic Łagowa i Opatowa.
Zapraszamy do udziału!
***
INFORMACJE PRAKTYCZNE
KIEDY 7-8 listopada 2015 (sobota-niedziela)
10:30-13:00 – warsztaty instrumentalne
13:00-14:30 – przerwa obiadowa
14:30-17:00 – warsztaty instrumentalne
GDZIE Wojewódzki Dom Kultury im. Józefa Piłsudskiego w Kielcach, ul. ks. Piotra Ściegiennego 2
DLA KOGO Dla wszystkich posiadających własny instrument oraz umiejętność jego strojenia. Doświadczenie muzyczne nie jest wymagane.
UWAGA Liczba miejsc ograniczona. Zgłoszenia pod adresem: stowarzyszenie.to.pole@gmail.com
Udział w warsztatach jest bezpłatny.
***
Barbara Michalec
Akordeonistka z Ciszycy na kieleckim Powiślu. Już jako młoda dziewczyna grała na weselach ze swoim ojcem, klarnecistą. Na co dzień gra w kapeli Wesoła Trójka. Razem z Czesławem Szymankiem (skrzypce, kornet) i Kazimierzem Gawłem (baraban) wykonuje tradycyjny powiślacki repertuar taneczny. Bardzo szeroki repertuar kapeli pokazuje pełen przekrój muzyczny tych okolic – przez śpiewne powiślaki, poprzez polki (także przejęte od kapel żydowskich polki-żydówki), aż po tanga, fokstroty i walczyki. Styl wykonawczy kapeli nawiązuje do tradycyjnej „nuty” tych stron – tempo powiślaków jest niespieszne, pojawiają się też charakterystyczne zmiany tonacji (muzykanci mówią, że to granie „na przestrój”). Kapela pani Barbary grała do tańca na wieczornych potańcówkach podczas 3. Taboru Kieleckiego w Sędku, a także w klubie Tyndyryndy podczas Ogólnopolskiego Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu nad Wisłą.
Stanisław Witkowski
Klarnecista, trębacz, najstarszy z braci Witkowskich, założyciel rodzinnej kapeli słynącej w okolicach Łagowa i Opatowa. Wybitny muzykant o bardzo rozległym, starodawnym repertuarze, na który składają się przede wszystkim tzw. „chłopy” (zwane też "śpiwami"), a także polki, oberki, tanga, walczyki i dawne miejskie przeboje. To jemu w wielkim stopniu zawdzięczamy inspirację do naszych świętokrzyskich poszukiwań. Z zamiłowania hodowca pomidorów.
Pochodzi z Orłowin koło Sędka, skąd w 1947 roku przeniósł się wraz z całą wsią do majątku Kaliszany pod Opatowem.
Pierwszy kontakt z muzyką miał jeszcze w rodzinnym domu – jego ojciec Józef był wiejskim skrzypkiem grającym dawniej w typowej niegdyś dla regionu kapeli (skrzypce prym, skrzypce sekund, bębenek). Pan Stanisław naukę gry na instrumentach dętych rozpoczął w wojsku. Po powrocie do cywila terminował krótko u kapelmistrza Józefa Grudnia w Opatowie, po czym założył własną kapelę wraz z czterema młodszymi braćmi – w początkowym okresie był ich nauczycielem.
Kapela występowała m.in. w Paryżu, Wrocławiu, Kazimierzu, Rzeszowie, Kielcach, Opatowie. Działała do lat 90. XX w. Pan Stanisław nadal gra regularnie – m.in. z kapelą ludową Opatowskiego Ośrodka Kultury oraz tamtejszą orkiestrą dętą, a także z kapelą Tęgie Chłopy, złożoną z jego uczniów, twórców Taboru Kieleckiego.
Obszerniejsza biografia Stanisława Witkowskiego na portalu Muzykatradycyjna.pl
za: http://taborkielecki.domtanca.art.pl/
Warsztaty muzyki tradycyjnej odbywają się i są współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Szkoła mistrzów tradycji”.
TESTTT